عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



همه چیز از همه جا






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 48
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 32
:: باردید دیروز : 9
:: بازدید هفته : 42
:: بازدید ماه : 229
:: بازدید سال : 618
:: بازدید کلی : 2326

RSS

Powered By
loxblog.Com

همه چیز از همه جا

معرفی انواع میز ناهار خوری
چهار شنبه 18 دی 1400 ساعت 11:57 | بازدید : 238 | نوشته ‌شده به دست هدیه هراتی | ( نظرات )

انتخاب درست ابعاد از میان انواع میز ناهارخوری موجود در بازار برای آنکه بتوانید، منزلی مطابق با اصول و تکنیک‌های دکورسازی را ارائه دهید، الزامی است. به‌هرحال این کالا در مدل‌های متنوعی مانند میز ناهارخوری 4 نفره، 6 نفره، 8 نفره و … عرضه می‌شود و این شما هستید که باید دقت نمایید، کدام طرح و سایز به‌منظور ایجاد یک تعادل بصری برای ساختمانتان مناسب‌تر است. گزینش ابعاد یک میز ناهارخوری برای آنکه علاوه بر زیبایی قادر باشد در ایجاد یک فضای کاربردی نیز توانمند ظاهر گردد موضوعی است که در ساخت دیزاین های حرفه‌ای موردتوجه قرار می‌گیرد. بسیاری گمان می‌کنند، میز ناهارخوری‌های بزرگ‌تر و حجیم‌تر چشم‌نوازتر و شیک‌تر بوده، ازاین‌رو به خرید میز ناهارخوری 6 نفره و یا حتی بزرگ‌تر نیز پرداخته اما در انتها از دکور خود رضایت چندانی ندارند، زیرا انتخاب خوب زمانی رقم می‌خورد که با توجه به فضاهای مختلف و انواع متراژها میز تعیین و خریداری شود.

بسیاری از صاحبان منازل با انتخاب‌های صحیح خود خانه‌هایی شیک و متمایز را به مدد میزهای نهارخوری پدید آورده‌اند، شما هم اگر دارای یک سالن پذیرایی نسبتاً بزرگ و عریض هستید، حتماً میز ناهارخوری 8 نفره بهتر به کارتان می‌آید و حتی گزینش نمونه‌های 12 نفره نیز بلامانع می‌باشد، اما فضاهای محدود خود را فقط به نمونه‌های 4 نفره اختصاص دهید و بدین ترتیب از فضای خود بهینه‌تر استفاده نمایید. همچنین برای خرید میز ناهار خوری می توانید در قسمت فروشگاه اینترنتی دهکده چوب مدل مورد نظرتان را انتخاب و بعد از آن نیز سفارشتان را نهایی کنید و آن را درب منزل تحویل بگیرید.

عوامل مهم در تعیین میز ناهارخوری مناسب

وقتی درگذشته و پیشینه تاریخی میزهای ناهارخوری سیری می‌کنیم، بیشتر جنبه زینتی آنها در مقابل دیدگانمان به تصویر کشیده می‌شود، زیرا در زمان‌های قدیم افراد فقط به‌منظور زیبایی بخشی به فضا یک نمونه از این میزها را خریداری می‌کردند اما در حال حاضر این کالا کاربردی‌تر شده و به‌واقع از حالت لوکس خارج گشته است. تمامی افراد تمایل دارند از میان انواع میز ناهارخوری در خانه‌های حتی کوچک خود بهره ببرند و در کنار آنها وعده‌های غذایی دل‌چسب‌تری را با اعضای خانواده‌شان تجربه کنند. در ادامه به عوامل مهم در تعیین یک میز ناهارخوری مناسب اشاره می‌کنیم.

  • سازگاری با مشخصات فیزیکی افراد:

تعریف منازل امروزی بدون میز ناهارخوری محال است، ازاین‌رو برای آنکه به نمونه‌ای استاندارد دسترسی یابید در ابتدا سعی کنید به سنجش میز با مشخصات فیزیکی خود و اعضای خانواده‌تان بپردازید و سپس آن موردی را که با این مقیاس سازگاری بیشتری دارد را خریداری نمایید.

افراد بلندقامت به میزهایی با ارتفاع بیشتر و افراد کوتاه‌قد باید به نمونه‌هایی با ارتفاع‌های کمتر بسنده نمایند تا درنهایت تمامی اعضای بدن پس از قرار گرفتن در پشت میز احساس راحتی کرده و ناچار به خم کردن کمر حین نشستن نباشیم و بدین ترتیب هضم غذا بدون اختلال انجام پذیرفته و به دستگاه گوارش آسیبی وارد نشود.

  • تعداد نفرات میز ناهارخوری:

افرادی که باید دائماً از تعداد زیادی مهمان پذیرایی نمایند یا اعضای خانواده آنها وسیع‌تر می‌باشد، بهتر است میز ناهارخوری 8 نفره و کسانی که به دنبال یک میز کوچک برای رفع امور روزانه هستند و نیاز ندارند آن را در سالن پذیرایی و در مقابل دید مهمان‌ها قرار دهند به میز ناهارخوری 4 نفره یا 6 نفره بسته به تعداد افراد استفاده‌کننده از آن اکتفا نمایند. میزهای بزرگ‌تر برای حضور در سالن‌های بزرگ‌تر طراحی‌شده‌اند و به‌هیچ‌وجه با فضاهای کوچک سنخیتی ندارند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
خرید باتری آیفون 7 پلاس
سه شنبه 7 دی 1400 ساعت 9:26 | بازدید : 239 | نوشته ‌شده به دست هدیه هراتی | ( نظرات )

باتری تقویت شده مارک آیفون 7 پلاس با توجه به افزایش ظرفیتی که داشته، عملکرد نسبتاً بهتری از باتری اصلی آیفون 7 Plus از خود نشان می دهد. هر دو باتری با توجه به ظرفیت و کیفیت بالایی که دارند، طول عمر مناسبی را از خود نشان می دهند. وجود قابلیت تنظیم مصرف انرژی نیز به شما کمک می کند که طول عمر باتری را بیشتر و مصرف شارژ را کمتر کنید. نسبت به نسل قبلی تراشه بکار رفته در گوشی آیفون 7 پلاس نیز تغییر یافته و کارایی و هماهنگی آن با باتری بیشتر شده است. در صورت بروز هرگونه مشکل، علاوه بر باتری تقویت شده مارک و باتری اصلی، می توانید نسبت به خرید باتری تقویت شده کوفنگ (kufeng) آیفون 7 پلاس iPhone 7 plus نیز اقدام کنید.   

مشخصات کلی باتری آیفون 7Plus

باتری تقویت شده مارک آیفون 7Plus در مقایسه با باتری اصلی آن 600 میلی آمپر ساعت ظرفیت بیشتری دارد. بنابراین ظرفیت آن 3500 میلی آمپر ساعت عنوان شده است. جنس لیتیومی این باتری سبب شده با وجود کیفیت بالا، در طول زمان دچار خرابی شود. وجود قابلیت فست شارژ سبب شده شما تنها کمی بیش از یک ساعت برای شارژ صفر تا صد گوشی آیفون 7Plus زمان نیاز داشته باشید؛ در حالت عادی این زمان بیش از 2 ساعت است. نکته دیگر مربوط به باتری این گوشی جدانشدنی بودن آن است. در تصویر زیر ظرفیت تعدادی از باتری های آیفون نشان داده شده است:   

میزان استقامت باتری آیفون 7 پلاس

اپل هر ساله هنگام معرفی آیفون های خود، میزان دوام باتری آن ها را نیز اعلام می کند. براین اساس باتری آیفون 7 پلاس در حالت استندبای تا 384 ساعت شارژ نگه می دارد. این میزان دوام بالا در حالت استندبای سبب شده مقاومت کلی این باتری نیز قابل قبول باشد. باتری آیفون 6Plus با وجود برتری اندک در ظرفیت، به همین میزان دوام می آورد.    باتری iPhone 7 Plus هنگام مکالمه تحت شبکه 2G تا 21 ساعت دوام می آورد. میزان دوام آن هنگام مکالمه 3G نیز به همین میزان عنوان شده است. باتری آیفون XS ظرفیت کمتری داشته و هنگام مکالمه نیز تنها 20 ساعت می تواند شارژ نگه دارد. باتری آیفون 7 پلاس با توجه به ظرفیت بالای خود دوام بالایی نیز در شرایط مختلف از خود نشان می دهد.   

بررسی دوام باتری iPhone 7 Plus

برای بررسی آمار اپل، تست های ویژه اندازه گیری مقاومت انجام گرفت. باطری آیفون 7 پلاس هنگام پخش فیلم 7 ساعت و 54 دقیقه دوام آورد. میزان دوام این باطری هنگام مکالمه نیز 18 ساعت و 3 دقیقه اندازه گیری شد. همچنین باطری آیفون 7Plus هنگام وبگردی نیز 13 ساعت و 31 دقیقه شارژ نگه داشت. طبق این تست، مقاومت کلی این باطری 75 ساعت برآورد شد. همانطور که گفته شد، دوام کلی باطری iPhone 7 Plus مناسب و قابل قبول است. همچنین شارژر اصلی آیفون 7 پلاس در فروشگاه فونی شاپ موجود می باشد که در صورت تمایل تهیه نمایید.

https://fonishop.com/product/iphone-7-plus-mark-battery/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چرا باید سیگار بکشیم؟
جمعه 20 اسفند 1396 ساعت 16:8 | بازدید : 253 | نوشته ‌شده به دست هدیه هراتی | ( نظرات )

 

در حالی که ممکن است افراد سیگاری با خرید بسته‌های سیگار ورشکست شوند، اما با اجتناب از جراحی تعویض مفصل زانو، حداقل می‌توانند در هزینه‌ها پس انداز کنند. نتایج حیرت انگیز از یک مطالعه جدید نشان داده است که مردانی که سیگار می‌کشند در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند کمتر در معرض خطر جراحی تعویض مفصل زانو قرار دارند.

این مطالعه، از دانشگاه آدلاید در استرالیا، در شماره ژوئیه مجله Arthritis & Rheumatism منتشر شده است. جراحی تعویض زانو در بین دونده‌ها و افراد چاق شایع‌تر بود. افراد سیگاری به ندرت قدم می‌زنند و احتمال چاق شدن آنها نیز کمتر است.

محققان پس از کنترل سن، وزن و ورزش، هنوز نتوانستند اثرات پیشگیری کننده آشکار و اندک کشیدن سیگار برای پوکی استخوان را توجیه کنند. ممکن است که نیکوتین موجود در تنباکو به جلوگیری از خراب شدن غضروف مفصل کمک کند.

2. سیگار کشیدن خطر ابتلا به پارکینسون را شدیدا کاهش می‌دهد

مطالعات بیشماری رابطه معکوس غیرقابل انکار بین سیگار کشیدن و بیماری پارکینسون را مشخص کرده‌اند. افرادی که طولانی مدت سیگاری هستند به نوعی در برابر پارکینسون محافظت می‌شوند و دلیل آن کوتاه بودن عمر آن‌ها نیز نمی‌باشد.

جدیدترین مطالعه به خوبی انجام شده در شماره مارس 2010 مجله Neurology منتشر شده است. این محققان به دور از تعیین دلیل خاصیت محافظتی، دریافتند که هرچه تعداد سالهایی که سیگار می‌کشید بیشتر و تعداد سیگارهای باشد که روزانه می‌کشید کمتر باشد، اثر پیشگیری قوی‌تری دارد.

 

 

محققان دانشگاه هاروارد از نخستین کسانی بودند که شواهد قانع کننده‌ای ارائه دادند مبنی بر اینکه افراد سیگاری کمتر احتمال ابتلا به پارکینسون را دارند. در مطالعه‌ای که در مارس 2007 در نورولوژی منتشر شد، این محققان دریافتند که پس از ترک سیگار افراد سیگاری، اثر محافظتی از بین می‌رود و آنها به روش علمی خاص خود به این نتیجه رسیدند که هیچ سرنخی برای توضیح این موضوع دردست ندارند.

3. سیگار کشیدن خطر چاقی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد

سیگار کشیدن به ویژه نیکوتین موجود در دود دخانیات یک سرکوب کننده اشتها است. این موضوع قرن‌هاست کشف شده است و قدمت آن به فرهنگ بومی در آمریکا در دوران پیش از کشف قاره آمریکا باز می‌گردد. شرکت‌های دخانیات در دهه 1920 متوجه این موضوع شدند و با فریب دادن زنان با این مطلب که سیگار کشیدن باعث لاغرتر شدن آن‌ها می‌شود، شروع به هدف قرار دادن آنان کردند.

مطالعه‌ای که در ژوئیه 2011 در مجله فیزیولوژی و رفتار منتشر شده است، در واقع یکی از دلایلی که افراد را از ترک سیگار باز می‌دارد بعد از اعتیاد داشتن به سیگار گفته‌هایی است درباره اینکه افزایش وزن هنگام ترک سیگار اجتناب ناپذیر است.

4. رابطه بین استعمال سیگار و کنترل وزن چیست؟

نیکوتین خود به عنوان و مهار کننده اشتها عمل می‌کند. عمل سیگار باعث تغییر رفتار می‌شود که باعث می‌شود افراد سیگاری کمتر به خوردن بپردازند. استعمال دخانیات همچنین ممکن است لذت غذا خوردن را برای فرد سیگاری کاهش دهد و باعث کاهش بیشتر اشتها شود. به عنوان یک مهارکننده اشتها، به نظر می‌رسد که نیکوتین روی بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس، حداقل در موش‌ها تأثیر دارد.

با توجه به داشتن مواد سمی که سیگار همراه دارد، هیچ دکتر محترمی برای کنترل وزن، سیگار کشیدن را توصیه نمی‌کند. با این حال، این مطالعه اخیر ییل، امید به یک داروی رژیم غذایی بی‌خطر را برای کمک به افراد چاق در کنترل اشتهای خود فراهم می‌کند. استعمال دخانیات پس از سکته قلبی خطر مرگ را کاهش می‌دهد در مقایسه با افراد غیر سیگاری، به نظر می‌رسد سیگاری‌هایی که دچار سکته قلبی شده‌اند، میزان مرگ و میر کمتری دارند و پاسخ مطلوب‌تری به دو نوع درمانی برای از بین بردن پلاک از شریان‌های خود دارند: درمان فیبرینولیتیک، که در اصل دارو است و آنژیوپلاستی، که پلاک را با قرار دادن بالون یا استنت در شریان‌ها از بین می‌برد.

هرچند یک نکته مهم وجود دارد. دلیل اینکه افراد سیگاری دچار حمله قلبی می‌شوند این است که دود باعث آسیب دیدن سرخرگ‌ها می‌شود و در نتیجه چربی و پلاک‌ها در آن رسوب می‌کنند. بنابراین، یک نظریه که چرا افراد سیگاری بعد از چنین روش‌های درمانی بهتر از افراد غیر سیگاری درمان می‌شوند، این است که آنها جوان‌تر هستند و اولین حمله قلبی خود را تقریباً 10 سال قبل از غیر سیگاری تجربه می‌کنند.

با این حال، مطالعه‌ای در مجله Heart American Journal که در آگوست 2005 منتشر شد، اظهار داشت که سن تنها برای توضیح کامل تفاوت‌های بقا کافی نیست. از آن زمان تاکنون هیچ نظریه جایگزینی ارائه نشده است.

5. سیگار کشیدن به داروی کلوپیدوگرل قلب کمک می‌کند تا بهتر عمل کند

مطالعه محققان کره‌ای در شماره اکتبر 2010 مجله علمی پژوهشی Thrombosis Research براساس تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد در سال 2009 منتشر شده است که نشان دهنده فواید سیگار کشیدن حداقل 10 سیگار در روز است. به نظر می‌رسد که چیزی در دود سیگار پروتئین‌های خاصی به نام سیتوکروم‌ها را فعال می‌کند که کلوپیدوگرل را به حالت فعال‌تری تبدیل می‌کنند.

باز هم، هیچ پزشک محترمی بیماران را تشویق نمی‌کند که برای به رسیدن به بیشترین تأثیر از کلوپیدوگل، سیگار را شروع کنند. اما این مزیت و چهار “فایدهٔ” دیگر سیگار کشیدن نشان می‌دهد که چگونه تمباکو – شاید بر خلاف سایر گیاهان سمی بالقوه – حاوی مواد شیمیایی خاصی با ارزش درمانی واقعی باشد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
معرفس استان آذربایجان شرقی
جمعه 19 تير 1396 ساعت 15:8 | بازدید : 245 | نوشته ‌شده به دست هدیه هراتی | ( نظرات )

 

استان آذربایجان شرقی بخشی از سرزمین باستانی ماد است تا روزگار اسکندر و جانشینان وی آذربایجان را بخشی از ماد یا ماد کوچک می نامیدند. لیکن در زمان اسکندر مقدونی بر ایران در سال (331 ق.م) سرداری به نام آتور پات یا آتروپاتن که شهربان منطقه ماد کوچک بود در این سرزمین قیام کرد و آنگاه با انعقاد عهدنامه ای از واگذاری آذربایجان به دست یونانی ها جلو گیری نمود و اسکندر بدین شرط که آتروپات خود را تابع امپراتوری وی بداند اورا در آنجا باقی گذارد.

پس از مرگ اسکندر که خونریزی در بین جانشینان وی در گرفت ، آتروپات به حکمرانی این منطقه رسید و به پاس خدمات وی از جلوگیری اعمال نفوذ بیگانگان در این منطقه ماد کوچک را بنام سردار آتروپات خواندند و سپس به اسامی مختلف ، آذر بادگان و آذرآبادگان معروف شد.

در روزگار ساسانیان آذرپاتکان یکی از ایالات مهم ایران وبه قول یونانی ها ساتراپ نشین بوده که به علت وجود آتشکده معروف آذر گشسب و آتشکده های دیگر ، به نام آذربایجان معروف شد.

تاریخچه آذربایجان بعد از اسلام

آذربایجان در دوره اسلامی یکی از مهمترین ایالات ایران محسوب می شد و از زمان زوال ساسانیان تا امروز مرکز حوادث بسیاری بوده و نقش بزرگی در جریان تاریخ داشته است.

با حمله مغولان و با ورود هلاکوخان ، آذربایجان مرکز شاهنشاهی مغولان از خراسان تا شام شد. پس از مغولان و خاندان ترکان قره قیونلوها و آق قیونلوها بر این منطقه تسلط یافتندو بعد شاه اسماعیل اول تبریز را پایتخت ایران اعلام کرد . بعد ها در دوره قاجار و در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار بخشی از آذربایجان طی عهد نامه های به روسیه واگذار شد. از نام های دیگر این سرزمین ایرانویچ ،آذرگشسب و آتورپادگان است . بعد از فتحعلی شاه ، شهر تبریز ولیعهد نشین شد و احمد شاه و ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و بالاخره محمدعلی شاه دوران ولایت عهدی خود را در این شهر گذراندند.

رضاخان در سال 1300 شمسی سیطره حکومت مرکزی ایران را بر این منطقه برقرار کرد. با شروع جنگ جهانی دوم در سال 1320 شمسی، نیروهای شوروی وارد ولایات شمالی ایران از جمله آذربایجان شدند. این نیروها در اردیبهشت ماه 1325 شمسی به دنبال طرح مسئله آذربایجان در سازمان ملل متحد، آذربایجان را تخلیه کردند. مردم آذربایجان در جریان ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 شمسی مبارزه را علیه استعمار انگلیس آغاز کردند و سرانجام با پیروزی ، انگلیس شکست خورد.

سیر تحولات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آذربایجان

خطه آذربایجان از کهن ترین تمدن‌های ایرانی بوده و جایگاه استواری در تمدن باستانی ایران دارد. تبریز مرکز تاریخی این خطه، شهری است کهن که اولین نشانه های تاریخی آن به هشت قرن قبل از میلاد مسیح مربوط می شود جایی که در کتیبه سارگن دوم پادشاه آشوری از فتح آن یاد می شود. به روایت تاریخ، آذربایجان در زمان های بسیار دور مسکونی بوده و از فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و
صنعتی چشمگیری (به لحاظ واقع شدن بر سر راه جاده ابریشم) برخوردار بوده است، به گونه‌ای که دانشمندان باستان شناس، بافت قدیمی ترین فرش بافته شده (فرش پازیرک) را به این منطقه نسبت می دهند.

همچنین براساس مشاهدات و نوشته جهانگردان و سیاحان معتبری چون یاقوت حموی، مارکوپلو، ابن بطوطه و ... شهر تبریز دارای بازارهای متعدد بوده و مصنوعات تولیدی آن به اقصی نقاط جهان صادر می شده است.

رونق بازار تبریز و اقتصاد جاری در شهر در طول قرون گذشته، شهر را به جولانگاه تجارت و عرضه و تقاضای بین المللی درآورده و از قبال آن مردمی غنی، ثروتمند و قدرتمند داشت. از نظر فرهنگی نیز علاوه بر صنعت چاپ، کتب خارجی نخستین بار در این شهر به فارسی برگردانده شده و فن ترجمه در این شهر پاگرفته است.

انشای جدید و یا ساده نویسی را "طالبوف" یکی از فرزندان خلف این شهر به دیگران آموخته است. نخستین دایره المعارف در دنیای اسلام و مسیحیت، اولین کتابخانه عمومی، نخستین سینما و تئاتر، فن عکاسی، فرش نوین، نخستین رمان، ادبیات کودکان، روزنامه نگاری ملی، شعر نو و نقد ادبی در این شهر پاگرفته و ره آورد مردمان پیشگام این دیار بوده است.

در زمینه علم و دانش نوین، فرزندان این خطه، طلایه‌داران پزشکی مدرن، کشاورزی مکانیزه، هوانوردی، راه و ساختمان سازی، ایجاد ضراب خانه، ایجاد نخستین کارخانه ها، نخستین شهرداری، تجارت نوین (نخستین اتاق بازرگانی)، نخستین شرکت سهامی عام و بالاخره نخستین مرکز خدمات سرمایه گذاری می باشند.

نژاد، زبان و مذهب ساکنین آذربایجان

آذری ها، اصیل ترین افراد ایرانی هستند که سه تا چهار هزار سال پیش به این سرزمین مهاجرت کرده اند. این عده به دو دسته پارت و ماد تقسیم شدند، که در قسمت های مختلف ایران ساکن شدند از آن جمله مادها که در آذربایجان سکونت گزیدند. زبان مردم آذربایجان، ترکی آذربایجان بوده و این زبان در اثر گذشت زمان در مسیر تکامل خود به واسطه ارتباط نزدیک با دیگر اقوام ساکن ایران زمین از قبیل فارس ها، اعراب، ارامنه، گرجیها، کردها و دیگر اقوام از نظر لغوی و دستوری بسیار گسترده‌تر گردیده است. زبان کنونی مردم تبریز آذری می باشد.

دین های رایج در آذربایجان از ابتدا تاکنون آئین های اولیه آریایی ها (دیوپرستی و مهرپرستی)، زرتشتی، یهودی، مسیحیت و اسلام بوده اند. از نظر مذهب، 98 درصد مردم استان مسلمان و دارای مذهب شیعه جعفری می‌باشند و اقلیتی از مسیحیان که اکثراً ارمنی و گریگوری مذهبند در تبریز زندگی می‌کنند.

 

موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان شرقی

منطقه آذربایجان به علت موقعیت خاص جغرافیایی، یکی از مناطق حساس و مهم کشور است. استان آذربایجان شرقی از استان‌های مهم و پرجمعیت ایران است که در گوشه شمال غرب کشور واقع گردیده است. مساحت این استان 45491 کیلومتر مربع است که حدود 2.8 درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود. این استان از نظر موقعیت طبیعی در محل به‌هم خوردگی دو رشته کوه البرز و زاگرس، به‌عبارتی در زون البرز و آذربایجان و در گوشه شمال‌غرب فلات ایران واقع شده‌است.

از نظر تقسیمات حوضه‌های آب‌ریز کشور، حوضه‌های آب‌خیز ارس، سفیدرود ـ قزل‌اوزن و دریاچه ارومیه پهنه استان را پوشش می‌دهند که بیشترین مساحت استان در محدوده حوضه آب‌ریز دریاچه ارومیه قرار گرفته‌است. در حالت کلی، استان آذربایجان‌شرقی یک منطقه کوهستانی محسوب می‌شود که حدود 40 درصد از سطح آن را کوهستان فرا گرفته‌است. از مناطق کوهستانی معروف منطقه، می‌توان توده آتشفشانی سبلان در شرق و سهند در غرب و جنوب غربی و رشته کوه‌های قره‌داغ در شمال و رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب و ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان را نام برد.

مرزهای استان

استان آذربایجان شرقی از ناحیه شمال، با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان (وابسته به کشور آذربایجان) به طول 235 کیلومتر دارای خط همجواری است که مرز مشترک این استان با کشورهای فوق را رود ارس تشکیل می‌دهد. در حال حاضر ارتباط استان با کشورهای همجوار در طول این مرز تنها از سه نقطه جلفا، خداآفرین و کردشت (مرز نوردوز) انجام می‌گیرد که در این میان جلفا از اهمیت خاصی برخوردار است.

همچنین آذربایجان شرقی به دلیل داشتن اشتراکات فراوان با کشورهای همسایه یکی از مهم‌ترین مناطق کشور در روابط خارجی محسوب می‌شود. این استان از ناحیه غربی و جنوب غربی با آذربایجان غربی همجوار می‌باشد. در جنوب خود با استان زنجان و از ناحیه شرقی نیز با استان اردبیل حدود 400 کیلومتر مرز مشترک دارد.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
علامت های عاشقی
جمعه 19 فروردين 1396 ساعت 10:4 | بازدید : 257 | نوشته ‌شده به دست هدیه هراتی | ( نظرات )

 

 

اگر نامزد یا همسرتان به شما علاقه داشته و شما را دوست داشته باشد می توانید با توجه به برخی از رفتار، نشانه های علاقه او را به خودتان مشاهده کنید. افراد عاشق رفتارهایی را که در این بخش برای شما ارائه کرده ایم هنگام روبرو شدن با معشوق از خود نشان می دهند.

مردم در عشق دو نوع هستند:

دسته اول :

 افرادی هستند که همیشه تلاش می کنند به عشق خود در زندگی مشترک نزدیک شوند. این افراد دوست دارند بیشتر اوقات در کنار همسر یا نامزد خود باشند.

دسته دوم :

افرادی هستند که تمایل به دوری از فرد مورد علاقه خود دارند و یا در هنگام گفتگو ممکن است بی ادبانه صحبت کنند زیرا با این روش احساسات واقعی خود را پنهان می کنند، یا احساس می کنند که به قدر کافی برای عشق ورزیدن خوب نیستند.

 

نشانه های دوست داشتن واقعی

خیره نگاه کردن

فرد عاشق تنها به نامزد یا همسرش چشم می دوزد و طوری به نظر می رسد که در شخص مورد علاقه اش جزئیات مهمی وجود دارد که قبلا آن را ندیده است. 

یافتن یک راه غیرمعمول برای صحبت کردن

2 نوع رفتار برای این مکالمه وجود دارد:

نوع اول:

شخص ناگهان شیوه طبیعی صحبت کردن خود را تغییر می دهد و حرف خود را با عنوان کردن ویژگی های یک شاعر، یک فیلسوف و یک روزنامه نگار مشهور تمام می کند.

این کار برای او آسان تر از آن که در مورد موضوعات پیچیده و جالب صحبت کند، حتی اگر هرگز پیش از این در مورد آنها فکر نکرده باشد. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید، می توانید در ابراز عشق از یک فرد معمولی به یک کمدین تبدیل شوید.

نوع دوم :

یک شخص معقول و آگاه تبدیل به یک شخص احمق می شود که دارای یک فرهنگ لغت بسیار فقیر است. اگر این اتفاق برای شما افتاد، سعی کنید تلاش خود را برای تحت تاثیر قرار دادن و ابراز عشق، محدود کنید.

 

صحبت کردن در مورد عشق دیگران

این افراد اغلب در باره کسانی که علاقمند به دیگران هستند، یا درباره افرادی که به آنها ابراز عشق کرده اند و خود آنها را دوست دارند صحبت می کنند. این افراد حتی در مکالمات جدی در جمع همکاران نام همسر یا نامزدشان را بین صحبت های خود عنوان می کنند.

فرد عاشق می تواند در مورد اهداف خود بسیار منفی صحبت کند. معمولا اطرافیان او را فردی عجیب و غریب می دانند! یک فرد عاشق در طول گفتگو، در مورد خود و همسر مورد علاقه اش وجه تشابه ذکر می کند، مثلا می گوید من و.همسرم دوست داریم سریال بازی تاج و تخت را تماشا کنیم.

عدم کنترل لبخند و عکس العمل در مقابل لبخند معشوق

فرد عاشق هنگام فهمیدن یا دیدن وسایل و یا کارهای نامزد و همسر خود، به علت وجود احساسات قوی، ناخودآگاه لبخند می زند و نمی تواند لبخند خود را کنترل کند. به طور مثال با نگاه کردن به خنده همسر خود در یک مهمانی، ناخودآگاه لبخند به روی لب می آورد.

 

تغییر ناگهانی منافع و علایق

فرد عاشق می تواند به صورت ناگهانی به علاقه مندی های همسرش علاقه پیدا کند و کارهایی که قبلا هرگز انجام نداده را امتحان نماید. به طور مثال به ورزش مورد علاقه همسرش بپردازد و یا شروع به خواندن کتاب های ادبی کند.

ممکن است شخص عاشق  ناخودآگاه از همه دوستان نزدیک همسرش متنفر شود که این یکی از ویژگی های عشق است اما استثناء هایی نیز در این رابطه وجود دارد. این افراد ممکن است هرگز احساسات خود را بروز نداده و در دل خود نگه دارند.

تقلید ناخودآگاه رفتار طرف مقابل

تقلید ناخودآگاه رفتار طرف مقابل از نشانه های دوست داشتن است. هنگام صحبت با نامزد یا شریک زندگی خود ممکن است به صورت ناخود آگاه رفتار او را تقلید کنید و هرگز حتی متوجه رفتار خود نشوید.

 

خودنمایی مداوم

افرد عاشق برای جلب توجه و نشان دادن عشق به نامزد خود، دست به کارهای احمقانه ای مانند لاف زدن ، خودنمایی در ورزش، صحبت کردن در مورد دستاوردها و ... می زنند و هر چیزی را برای خنداندن او امتحان می کنند.

ظاهر شدن در بهترین حالت 

افراد عاشق هنگام روبرو شدن با نامزد خود، بهترین لباس شان را می پوشند و در راه رفتن خود دقت می کنند تا از این طریق علاقه خود را نشان دهند.

 

تعریف کردن

فرد عاشق فقط در حال چاپلوسی کردن است و دائما از ظاهر همسر خود تعریف می کند، البته این احتمال وجود دارد که حرف های او صادقانه باشد.

حفاظت همیشگی

یک فرد عاشق به هر نحوی می خواهد از نامزد یا همسرش محافظت کنند مثلا هنگام رد شدن از عرض خیابان می خواهد تا با تکیه بر او از خیابان عبور کنند، همچنین برای بالا رفتن از پله یا پایین آمدن از آن یا راه رفتن روی زمین های سنگی به او کمک می کند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
عشق و احساس
جمعه 28 اسفند 1395 ساعت 15:55 | بازدید : 273 | نوشته ‌شده به دست هدیه هراتی | ( نظرات )

 

سالیان سال است فیلسوفان ، شعرا ، ترانه سرایان ، رمان نویسان ، هنرمندان و چهره‌های معنوی موضوع عشق رمانتیک را بررسی کرده‌اند. در دوران مدرن ، عشق رمانتیک در ادبیات ، موسیقی ، هنرهای تجسمی و فیلم تجلیل شده است و موضوع بحث بسیاری از تئاترها وگفت و گوهای تلویزیونی را فراهم آورده است. با این حال ، به تازگی روانشناسی معاصر به بررسی و تحقیق پرداخته است.

دور تا دور دنیا مردم عاشق می‌شوند، برای عشق آواز می‌خوانند، برای عشق می‌رقصند، در مورد عشق می‌سرایند و داستان می‌نویسند، در مورد عشق ، افسانه و اسطوره تعریف می‌کنند، برای عشق غصه می‌خورند، برای عشق زندگی می‌کنند، برای عشق می‌کشند و برای عشق کشته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد عشق بگوییم که جزئی جداناشدنی از زندگی بیشتر انسان‌هاست. تا انتهای مقاله با ما همراه شوید تا بدانید در مغز عاشق چه می‌گذرد؟

 

در جنگل‌های گواتمالا ، معبدی وجود دارد که این معبد توسط بزرگترین پادشاه خورشید ، از بزرگترین شهر ، از بزرگترین تمدن آمریکایی مایاها ساخته شده است. اسم پادشاه جاساچال کاویل بود، وی در 80 سالگی از دنیا رفت و زیر این مقبره در سال 720 پس از میلاد مسیح به خاک سپرده شد.

کتیبه نویسان مایایی ادعا کردند که او شدیدا عاشق همسرش بوده است بنابراین به احترام همسرش معبدی رو به روی معبد خودش ساخت ، به واسطه‌ی ویژگی منحصر به فرد این معبد هر سال در بهار و پاییز ، خورشید از پشت معبدش طلوع می‌کند و معبد همسرش رو کاملا با سایه‌ی معبد خودش می‌پوشاند و هنگامی که خورشید در بعد از ظهر از پشت معبد همسرش غروب می‌کند معبد خودش کاملا توسط سایه‌ی معبد همسرش پوشیده می‌شود.

بعد از 1300 سال ، این دو عاشق هنوز از آرامگاه‌شان همدیگر را در آغوش می‌کشند.

 

پژوهش ها در مورد عشق

انسان شناسان شواهد عشق را در 170 جامعه انسانی پیدا کرده‌اند. آنها هرگز نتوانسته‌اند جامعه‌ای را پیدا کنند که در آن عشق وجود نداشته باشد تجربه‌ای با معنا برای بسیاری از انسان‌هاست. عشق همانگونه که لذت عظیمی را به همراه دارد، می‌تواند رنج و درد بیکرانی را نیز به همراه داشته باشد

با توجه به اهمیت عشق برای بسیاری از مردم ، لازم است تا جای ممکن عشق را بشناسیم. از دیدگاه سنتی ، عشق رمانتیک تجربه‌ای احساسی است که این دیدگاه در سراسر جهان به ویژه در کشورها و جوامع غربی به وضوح قابل مشاهده است.

ولی عشق همیشه یک تجربه‌ی شاد نیست. در این زمینه مطالعه‌ای توسط هلن فیشر روانشناس و پژوهشگر برجسته آمریکایی در زمینه عشق انجام شد. پرسشنامه‌ای در اختیار دانشجویان کالج حاضر در پژوهش قرار داده شد و سوالات بسیاری در مورد عشق از آنها پرسیده شد ، ولی دو تا از سوال‌هایی که بیشتر به چشم می‌آمد، این دو سوال بود : آیا تا به حال شده، کسی که خیلی دوستش داشتید شما را رد کند؟ آیا تا به حال شده، کسی که شما را خیلی دوست داشته رد کرده باشید؟ تقریبا 95 درصد از آقایان و خانم ها جواب بله به هر دو سوال داده بودند.

همچنین بخوانید

تعریف عشق واقعی چیزی بیشتر از احساسات و واکنش‌های فیزیکی است که در بدن اتفاق می‌افتد در این مقاله با 11 مورد از نشانه‌های عشق واقعی آشنا می‌شوید.

 

دوپامین عشق

در نتیجه هلن فیشر سالیان پیش تصمیم گرفت که نگاهی به فرآیندهای مغزی عاشق بیندازد و این حس جنون آمیز را بررسی کند. اولین بررسی او راجع به آدم‌هایی که عاشق همدیگر بودند در سطح وسیعی در رسانه‌ها مورد پوشش قرار گرفت، آنها در یک قسمت کوچک ، نزدیک ریشه مغز که به آن ventral tegmental می گویند، فعالیت‌هایی پیدا کردند، البته فقط در بعضی از سلول‌های آن قسمت که به آنها " سلول‌های A 10 "می‌گویند.

سلول‌هایی که در واقع سازنده دوپامین هستند. دوپامین ، یک تحریک کننده طبیعی است و در خیلی از قسمت‌های مغز ترشح می‌شود. این قسمت VTA ، قسمتی از سیستم پاداش دهی مغز است که در سطح خیلی پایین‌تری از پروسه‌های شناختی مغز حتی پایین‌تر از احساسات عمل می‌کند و مربوط به قسمتی است که به آن قسمت " هسته خزندگانی مغز " هم می‌گویند، که فعالیت این قسمت به نیاز ، خواهش ، تمنا ، انگیزه ، تمرکز و میل داشتن مربوط می‌شود. در واقع بخشی از مغز عاشق فعالیت از خود نشان می‌دهد که وقتی کسی تحت هجوم کوکایین قرار می‌گیرد، به فعالیت در می‌آید

 

عشق کوکایین است

ولی عشق چیزی فراتر از نشئگی کوکائین است. حداقل این که نشئگی کوکائین از بین می‌رود ولی عشق یک  تمام عیار است. فرد عاشق قادر نیست جلوی فکر کردن خود راجع به معشوق را بگیرد چون یک نفر داخل مغزش جا خوش کرده است. مثل یک شعر قرن هشتم ژاپنی که گفته آرزو و اشتیاق من زمانی برای توقف نداشت عشق مهار نشدنی است ومی‌تواند تبدیل به وسواس فکری شود وقتی کسی از طرف عشقش رد شود

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید

شکست عشقی اتفاقی دردناک و ناراحت کننده است که استرس و اضطراب های زیادی را برای ما به همراه دارد. این نوعی تحقیر شدگی و سرخوردگی و طرد شدن است که کیفیت زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فراموشی معشوق

هلن فیشر و لوثی براون که یک متخصص مغز شناسی برجسته است، اطلاعات اشخاصی را درست بعد از جدایی و رد شدن ازطرف فرد مورد علاقه‌شان وهمچنین در شرایط روحی بد ، داخل ماشین اسکن گذاشتند تا مغز آنها را بررسی کنند ، آنها یک سری فعالیت در سه قسمت مغز پیدا کردند، از جمله فعالیت‌هایی در مغز که دقیقا همان قسمتی است که به عشق شدید مربوط می‌شود، چه معامله‌ی بدی می‌دانید ، وقتی که جدایی بین دونفر پیش می‌آید،

 

چیزی که فرد عاشق به شدت تمایل دارد پس از طرد شدن توسط معشوق انجام بدهد این است که بتواند فرد مورد نظر را فراموش کند، و به زندگی‌اش مثل سابق ادامه دهد، ولی نه ، اتفاقا خیلی سخت‌تر و بیشتر عاشقش خواهد شد. همانطور که ترنس ، شاعر رومی گفته " هرچقدر که امیدم کمتر است، عشقم داغ‌تر است " در واقع ، ما الان می دانیم که چه اتفاقی افتاده است، 2000 سال بعد از این شعر ، ما می توانیم دلیل این اتفاقات را درون مغز توضیح دهیم :

وقتی که فرد قادر نیست چیزی را که عمیقا می‌خواهد به دست بیاورد، بخش پاداش دهی مغز برای خواهش ، انگیزه ، تمنا و تمرکز فعال‌تر می‌شود، در مورد بحث ما ، آن چیز بزرگترین جایزه زندگیست : یک همسر و شریک مناسب.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
کریستیانو رونالدو
جمعه 25 آبان 1395 ساعت 22:47 | بازدید : 253 | نوشته ‌شده به دست هدیه هراتی | ( نظرات )

 

او فوتبالش را در نوجوانی در تیم آندورینها آغاز کرد. بعد از دو سال به ناسیونال پیوست و پس از آن، به باشگاه اسپورتینگ لیسبون ملحق شد. او در این تیم، نظر الکس فرگوسن سرمربی وقت منچستر یونایتد را به خود جلب کرد و در سال 2003 با قراردادی به ارزش 13٫24 میلیون پوند (16 میلیون یورو) به منچستر یونایتد پیوست. او نخستین جامش در منچستر یونایتد را با قهرمانی در جام حذفی سال 2004 به دست آورد.

وی تا سال 2009 با منچستری ها هم بازی بود و چندین بار جام حذفی و لیگ برتر انگلستان را با آنان فتح کرد. او با شیاطین سرخ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، جام خیریه انگلستان و جام باشگاه های جهان و هم چنین برندهٔ جایزهٔ انفرادی کفش طلای اروپا شد و آرزوی چهل سالهٔ منچستر را برآورده کرد.

 

کریستیانو رونالدو با لباس یوه

رونالدو در فصل 08–2007، با 42 گل در طول فصل، رکورد 40 سالهٔ تاریخ باشگاه که دست جورج بست با 33 گل بود را شکست.در همان سال، کفش طلای اروپا را با هشت امتیاز جلوتر از مهاجم اسپانیایی، دنیل گویزا کسب کرد.

رئال مادرید در تابستان سال 2009 با قراردادی 94 میلیون یورویی، با کریس به توافق رسید و رکورد گران قیمت ترین بازیکن فوتبال جهان را شکست. بزرگ ترین موفقیت او در باشگاه مادریدی جدید خود، فتح لا لیگا و همچنین جام باشگاه های اروپا بوده است. او در فصل 11–2010، رکورد 40 گل تلمو زارا و 38 گل هوگو سانچز در یک فصل رئال را شکست. او با به ثمر رساندن 51 گل در یک فصل، رکورد تاریخ باشگاه که دست فرانس پوشکاش با 49 گل بوده است را شکست. او برترین گلزن تاریخ رئال مادرید در لالیگا است. رونالدو همچنین اولین بازیکن در تاریخ لالیگاست که در زمین حریف موفق به زدن 5 گل شده است.

 

جام جهانی 2018 - کریستیانو رونالدو

همچنین رکورددار گلزنی در تاریخ رئال مادرید است. او با ثبت 36 هت تریک، به همراه مسی رکوردار هت تریک لالیگا نیز هست. همچنین با زدن 119 گل در لیگ قهرمانان اروپا رکورددار گل زده است.

رکورد شکنی های سی آر سون

رونالدو در فصل 2014–2015 لیگ قهرمانان اروپا با دو گلی که در مرحله یک هشتم نهایی رقابت ها در بازی برگشت در مقابل شالکه به ثمر رساند، رکورد رائول و لیونل مسی را شکست و با 78 گل رکورددار گل تمام رقابت های اروپایی شد. همچنین با این دو گل با 75 گل زده مشترکاً به همراه لیونل مسی رکورددار گل لیگ قهرمانان اروپا شد.

رونالدو در سال 2003 به تیم ملی پرتغال راه یافت و در سال 2010، کاپیتانی تیم ملی اش را بر عهده گرفت. او برای تیم ملی فوتبال پرتغال 153 بار بازی کرده، 85 گل به ثمر رسانده و 27 پاس گل داده است.

رونالدو توانست با هت تریک و زدن سه گل در نخستین بازی تیم ملی فوتبال پرتغال برابر اسپانیا در جام جهانی 2018 پس ازعلی دایی (109 گل) رکورد فرانس پوشکاش(84 گل) را پشت سر بگذارد و در ردهٔ دوم گلزنترین بازیکنان تاریخ فوتبال ملی جهان قرار بگیرد. موفق ترین سال های حضور او در تیم ملی، سال های 2004، 2006 و 2016 بوده است که در جام ملت های اروپا 2004 نایب قهرمان و جام جهانی فوتبال 2006 آلمان چهارم شده است. او همچنین در سال 2016 در جام ملتهای اروپا در فرانسه توانست به عنوان قهرمانی با تیم پرتغال دست پیدا کند. رونالدو آمیزه ای از سرعت، قدرت بدنی، شوت های پر قدرت، تکنیک و حرکات نمایشی است، او یکی از سریعترین بازیکنان جهان و رکورددار بلندترین پرش در بین بازیکن فوتبال های جهان است. او اکنون دارای 5 توپ طلا نیز می باشد.

 

تمرینات تیم ملی پرتغال - کریستیانو رونالدو 

او همچنین در مصاحبه ای که با فاکس اسپورت آرژانتین داشت فاش کرد که از سن یازده سالگی به این نتیجه رسیده که یک سروگردن از دیگران بالاتر است و در آن زمان شک نداشته که با بازیکنان هم رده اش متفاوت است و تاکنون بر این اعتقاد مانده است.

برادر و خواهر های رونالدو

کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو (5 فوریه 1985، فونچال) کوچک ترین فرزند خوزه دینیس آویرو و ماریا دولورس دوس سانتوس آویرو است. او برادری به نام هوگو و دو خواهر به نام های آلما و لیلیانا کاتیا دارد.

پدرش نام رونالدو را از روی نام رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برگرفته است.

 

خانواده کریستیانو رونالدو

جدایی رونالدو از رئال مادرید بعد از سال ها ! مقصد یوه

در تاریخ 10 ژوئیه 2018، رونالدو با قراردادی به ارزش 112 میلیون یورو به باشگاه یوونتوس پیوست، که او را به گران قیمت ترین بازیکن بالای 30 سال تبدیل کرد و همچنین این مبلغ بالاترین مبلغی است که یک باشگاه ایتالیایی برای یک بازیکن هزینه کرده است.

رونالدو اعلام کرد که به یک چالش جدید نیاز داشته و به همین دلیل تصمیم به ترک رئال مادرید گرفته است.

 

دورخیز آشنای کریستیانو رونالدو در هنگام ضربات آزاد

جام جهانی 2006 و اولین گل او مقابل ایران

رونالدو در مقدماتی جام جهانی فوتبال، دومین گلزن برتر اروپا با به ثمر رساندن هفت گل بوده است.

او نخستین گل خود در جام جهانی فوتبال را در جام جهانی 2006 آلمان مقابل تیم ملی فوتبال ایران در یک ضربهٔ پنالتی به ثمر رساند.

در مرحلهٔ یک چهارم نهایی جام جهانی 2006، رونالدو مقابل تیم ملی فوتبال انگلستان و هم باشگاهی خود در منچستر یونایتد، وین رونی بازی کرد. رونی بر روی مدافع پرتغال، ریکاردو کاروالیو خطا کرد؛ با رونالدو درگیر شد و توسط داور اخراج شد. رسانه های انگلیسی بر این باورند که رونالدو پس از کارت قرمز گرفتن رونی، به داور بازی، هوراسیو الیزوندو اعتراض کرده است؛ اما پس از اخراج رونی به نیمکت پرتغال چشمک زده است و این مسئله کمی مشکوک به نظر می رسد. پس از مسابقه، رونالدو اصرار داشت که رونی دوست او بوده است. در 4 ژوئیه، الیزوندو اعلام کرد که اخراج رونی به علت درگیری او با رونالدو نبوده است.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
فوتبال
جمعه 19 مرداد 1395 ساعت 15:22 | بازدید : 405 | نوشته ‌شده به دست هدیه هراتی | ( نظرات )

 

فوتبال (به انگلیسی: Football) یک ورزش تیمی و محبوب‌ترین ورزش در بیشتر کشورهای جهان است که توسط دو تیم یازده نفره متشکل از بازیکنان فوتبال با یک توپ فوتبال بر روی چمن طبیعی یا مصنوعی با هدف گل‌زدن انجام می‌گیرد. یازده بازیکن هر تیم شامل چند مهاجم، هافبک، مدافع و یک دروازه‌بان می‌شوند که توسط سرمربی در زمین چیده می‌شوند و مانند یک سیستم عمل می‌کنند که سیستم فوتبال نامیده می‌شود. امروزه بیش از ۲۵۰ میلیون فوتبالیست در بیش از ۲۰۰ کشور وجود دارند.

 

قدمت فوتبال به چندین سدهٔ پیش از میلاد و به چین بازمی‌گردد که به تدریج در یونان و روم نیز رواج می‌یابد. فوتبال مدرن امروزی نیز در سال ۱۸۶۶ در مدارس انگلستان شکل‌گرفت و به تدریج گسترهٔ پراکندگی آن همهٔ جهان را زیر پوشش خود قرارداد. با شکل‌گیری سازمان فیفا در سال ۱۹۰۴ و ایجاد رقابت جام جهانی فوتبال، این ورزش بسیار گسترده‌تر شد.

 

طول زمین فوتبال ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض آن ۴۵ تا ۹۰ متر است. فوتبال در دونیمه ۴۵ دقیقه‌ای انجام می‌گیرد و در بازی‌های حذفی و رفت و برگشتی گاهی اوقات، وقت‌های اضافه و پنالتی نیز به آن افزوده می‌گردد. فوتبال ضوابطی دارد که قوانین فوتبال نامیده می‌شوند و نمی‌توان بر خلاف آن‌ها عمل‌کرد. سازمان فیفا علاوه بر فوتبال، نهاد رسمی ورزش‌های فوتسال و فوتبال ساحلی نیز می‌باشد و کنفدراسیون‌های قاره‌ای یوفا، اِی‌اِف‌سی، سی‌اِی‌اِف، کونکاکاف، کونمبول و اُاف‌سی از زیرشاخه‌های فیفا هستند.

 

جام جهانی فوتبال از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان است که هر چهارسال یک‌بار در یکی از کشورهای جهان روی می‌دهد. علاوه بر این، مسابقات بین‌المللی دیگری مانند بازی‌های المپیک تابستانی، جام کنفدراسیون‌ها، جام باشگاه‌های جهان، جام ملت‌های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا نیز رایج است.

لیگ‌های متعددی ازجمله لا لیگا و لیگ برتر انگلستان در کشورهای مختلف به‌وجود آمده‌اند که نوعی مسابقات داخلی محسوب می‌شوند. فوتبال بانوان نیز از اواخر سدهٔ نوزدهم میلادی به راه‌افتاد. فیفا ادعا می‌کند که وظیفهٔ محافظت بازیکنان از زورافزایی را به‌خوبی انجام می‌دهد و فوتبال، از زورافزایی پاک است. در سال ۲۰۰۴، فیفا یک منشور اخلاقی برای اجرای بازی‌های جوانمردانه به‌تصویب رساند. اما در سال ۲۰۰۶، این منشور بازنگری‌شد و منجر به تشکیل نهاد قضایی سوم فیفا شد.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد